Halloumi får inte märkas glutenfritt

Celiakiförbundets ombudsman har gjort en drive mot olika företag för att kontrollera att de märker ut allergener på rätt sätt. I slutet av maj hade det resulterat i att hamburgerkedjan Max och Mathem.se åtgärdat sina fel.

TEXT JENNY RYLTENIUS FOTO ISTOCKPHOTO

För drygt ett år sedan såg förbundet att hamburgerkedjan Max skrev att halloumin är glutenfri, trots att den serveras i en sallad med matvete, innehållandes mängder av gluten.
– Max påstående om att halloumin är glutenfri är då lika relevant som att gurkan eller tomaten är glutenfri. Det som spelar roll med allergenmärkning är vad kunden får på sin tallrik. I detta fall är det mängder av gluten som omsluter halloumin, gurkan och tomaten, säger ombudsman Linus Engqvist Richert.

Sedan dess har förbundet fört diskussioner med Stockholms stads Livsmedelskontroll och hamburgerkedjan Max. I slutet av mars gjorde Svenska Celiakiförbundet en ny anmälan till Stockholms stads Livsmedelskontroll. Nyhetssajten FoodMonitor.se skrev om anmälan på sin sajt den 11 april. Någon dag senare hade Max ändrat informationen på sin hemsida.
- Det är givetvis tråkigt att det krävs att media rapporterar innan de agerar. Men vi är glada att de inte längre lurar sina gäster som behöver äta glutenfritt, säger Linus Engqvist Richert.
Efter anmälan av Max har Linus slumpvis valt ut bolag som han granskat. Det har resulterat i att Celiakiförbundet under det senaste året har anmält nio företag för att de inte har följt gällande lagstiftning kring allergener när de marknadsför produkter på nätet.
– Ibland har de inte haft någon innehållsförteckning alls. I andra fall har de påstått att produkter är både fria från gluten och mjölk som inte är det, säger Linus. Det gällde exempelvis Mathem.se
som är det enda av de nio företagen som åtgärdat sina brister. Å andra sidan stack de ut mest av alla.
– För en produkt som innehöll gluten hade man skrivit glutenfri. Och en produkt med varningstexten ”kan innehålla spår av mjölk” hade märkts som mjölkfri. I dagsläget finns det bara ett fåtal sätt att skaffa sig bra digital produktinformation som man kan använda vid exempelvis näthandel, den produktinformationen bedömer många företag vara alldeles för dyr. Istället köper de produktinformation som är tänkt att endast användas i kommunikation mellan företag och använder den direkt till konsumenten. Det är här det blir fel, menar Linus Engqvist Richert. Många företag vet om att den produktinformation de köper kan innehålla upp till 25 % avvikelser när man jämför förpackningen och den digitala informationen, men använder den ändå.

Nyhetssajten Foodmonitor.se har följt upp de anmälda företagen och skriver på sin sajt att Partyking AB, som driver Partykungen.se, meddelar att man vidtagit åtgärder.
Health and Sports Nutrition Group HSNG AB, som äger Bodystore.com, meddelar att man i dagsläget inte kan kommentera den aktuella anmälan

För att istället läsa artikeln som PDF klicka här: